Schakel deskundigheid Agrivesta in bij opheffing onbewaakte overweg
ProRail maakt uit veiligheidsoverwegingen werk van het sluiten van een groot aantal onbewaakte spoorwegovergangen. ProRail zette in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een programma op dat loopt tot 2028. Het ministerie heeft hiervoor 25 miljoen euro beschikbaar gesteld. Wat betekent het als uw agrarisch bedrijf te maken krijgt met het sluiten van een onbewaakte overweg?
Op dit moment zijn er in Nederland nog ongeveer 120 onbewaakte overwegen. Deze zijn voorzien van een waarschuwingsbord en andreaskruis, maar worden niet afgesloten door slagbomen. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noordoosten van Nederland, vooral in de Achterhoek en Overijssel. Ze liggen vaak in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Vaak is dit op onverharde wegen en paden.
De onbewaakte overwegen worden volgens de spoorbeheerder zo snel mogelijk opgeheven of beveiligd. Het opheffen of beter beveiligen van een overweg kan ProRail nooit eenzijdig besluiten. Bij publieke overwegen is het de wegbeheerder die besluit of een overweg kan worden opgeheven of aangepast. Dat is vaak de gemeente of de provincie. Zij kunnen er ook voor kiezen om een alternatieve route aan te leggen naar een bewaakte overweg, zodat de onbewaakte overweg kan worden opgeheven. Ook zijn er belangenverenigingen van wandelaars of fietsers die betrokken moeten worden, waardoor het opheffen van overwegen een complexe zaak is.
Hoewel er bij boeren meestal wel begrip is voor het opheffen van onbewaakte overwegen vanuit veiligheidsoverwegingen, kan er bij hen wel behoorlijke schade ontstaan, zoals omrijschade. Soms is het gebruik van de overgang privaatrechtelijk geregeld en moet er dus ook een overeenkomst met ProRail gesloten worden, waarbij het uitgangspunt is dat alle schade moet worden vergoed. In andere gevallen kan de gemeente door een verkeersbesluit de overgang sluiten. Schade valt dan onder de noemer van nadeelcompensatie en kan via een afzonderlijke procedure worden verhaald. Dit betekent vaak wel dat niet alle schade wordt vergoed, bijvoorbeeld omdat dit soort ontwikkelingen tot het normale ondernemersrisico behoren of omdat deze waren te voorzien. Tegen besluiten van de gemeente kan ook bezwaar en beroep worden ingesteld. Dat kan nuttig zijn.
Heeft u te maken met het sluiten van een onbewaakte overweg bij u in de buurt? Schakel dan deskundige bijstand in. Agrivesta makelaars en rentmeesters is u daarbij graag van dienst. Voor vragen neemt u contact op met mr. Fred van Dijk, tel. 06 - 31 76 94 69 of een van de Agrivesta makelaars of rentmeesters bij u in de buurt.
Op dit moment zijn er in Nederland nog ongeveer 120 onbewaakte overwegen. Deze zijn voorzien van een waarschuwingsbord en andreaskruis, maar worden niet afgesloten door slagbomen. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noordoosten van Nederland, vooral in de Achterhoek en Overijssel. Ze liggen vaak in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Vaak is dit op onverharde wegen en paden.